• Background Image

    Artiklar & Nyheter

maj 20, 2022

Snabbare fötter med unilaterala plyometriska övningar

Att kunna producera maximal kraft på minimal tid är en viktig faktor inom många idrotter. Av denna anledning är det viktigt att träna plyometrisk träning (hoppträning) där syftet är att hoppa så högt som möjligt med så kort markkontakt som möjligt. 

Read More
maj 11, 2022

Utveckla styrka och power med isometriska övningar

isometriska övningar

I detta inlägg vill jag dela med mig av ett superset jag använder för att utveckla mer power i mina idrottare. Kort förklarat innebär ett superset att du kombinerar två övningar med minimal vila emellan, följt av en längre vila. Dessa två övningar kan träna samma eller olika muskelgrupper.

Read More
maj 1, 2022

Marklyft för idrottare – Så väljer du rätt variant

Marklyft för idrottare

Nyligen fick jag en fråga från en idrottare i min elitcoaching-program om marklyft och dess olika varianter. Frågan var om hex bar marklyft var bättre än traditionell marklyft.

Först och främst är det viktigt att förstå att en övning är varken bra eller dålig. Det beror helt enkelt på syftet och vad du har för mål med övningen.

Se träningsövningar som ett verktyg i verktygslåda. Det finns flertalet olika skruvmejslar, de är inte dåliga, utan alla har olika syften.

Read More
april 28, 2022

Off-season program för ishockey

Off-season program för ishockey

Träning under lågsäsong är viktigare än någonsin hockeyspelare. Dagarna att kunna ta ledigt två till tre månader är förbi eftersom konkurrensnivån är så pass hög om man vill satsa. Det är normalt att ha en övergångsperiod på 2-4 veckor från sin idrott direkt efter säsong. Detta är ett bra tillfälle att ägna sig åt att rehabilitera en skada eller ägna sig åt andra aktiviteter. 

Read More
april 16, 2022

Coreövningar för 6 olika idrotter

Coreövningar för 6 olika idrotter

En idrottares core spelar en viktig roll i förmågan att utföra funktionella atletiska rörelser. Din core är ditt masscentrum, centrumet där all muskelaktivering antingen sker eller passerar igenom. Varje idrottares behov av coremuskler är olika och används på olika sätt, beroende på idrott. Det är därför idrottare bör utföra coreövningar som är specifika och som efterliknar rörelserna de använder på planen.

Read More
mars 30, 2022

Därför ska ungdomar styrketräna för att bli snabbare och explosivare

ungdomar styrketräna

Att snabbhet är viktigt i så gott som alla idrotter är idag välkänt. Träning för snabbhet involverar olika sprint och löpspecifika övningar som ska förbättra acceleration, steglängden, stegfrekvensen, maxfart, snabbhetsuthållighet m.m.

Read More
mars 20, 2022

Skadeförebyggande övningar för fotbollsspelare

Skadeförebyggande övningar för fotbollsspelare

Fotbolls klassas som en kontaktsport där majoriteten av all kontakt uppstår i samband med närkamp om bollen. Det rapporteras att manliga elitspelare ådrar sig ungefär en skada per år. Skaderisken tenderar även till att vara något högre i samband med match jämfört med träning (1).

Read More
mars 19, 2022

Medicinbollsövningar för styrka och explosivitet

Medicinbollsövningar

För att utveckla explosivitet används ett antal metoder så som tung styrketräning, ballistisk träning, plyometrisk träning eller kombinationer av dessa. För denna träning används olika redskap så som skivstång, hex bar, sandbags, häckar, boxar m.m. Ett väldigt underskattat träningsredskap är medicinbollen som både är lätt att hantera, har en låg skaderisk, samtidigt som det relativt enkelt att utföra idrottsspecifika rörelser. 

Read More
mars 9, 2022

4 Core Övningar för Hockeyspelare

4 Core Övningar för Hockeyspelare

För att kunna orka hålla en låg ställning och accelerera, skjuta hårt och snabbt, samt ändra riktning effektivt krävs en stark core muskulatur. Att träna tunga basövningar som involverar hela kroppen är en bra start, men förutom klassisk skivstångsträning bör hockeyspelare även träna idrottsspecifika coreövningar för att klarar idrottens krav.

Bra grundövningar som både nybörjare och mer tränade individer kan utföra är dessa 4 core övningar för hockeyspelare.

Read More
mars 6, 2022

4 Avancerade hoppövningar för explosivitet

4 avancerade hoppövningar

I idrotter som basket, fotboll eller ishockey är förmågan att kunna accelerera, bromsa och ändra riktning viktigt för att uppnå högsta nivå. Dessa förmågor går att förbättra genom att lyfta tunga vikter regelbundet, vilket i sin tur förbättrar din förmåga att producera kraft ner i marken. Men att bara träna styrketräning kommer inte att maximera din prestation på planen. Flera studier visar på att en kombination av styrketräning och plyometrisk träning (hoppträning) förbättrar färdigheter som sprinthastighet, acceleration och riktningsförändring i högre grad än styrketräning ensamt (Pagaduan m. fl. 2021). Read More